MINDFULNESS VOOR KINDEREN

Mindfulness heeft mij geleerd om te gaan met de vele prikkels die ik ervaar door mijn hooggevoeligheid. Het geeft veel innerlijke rust om bij mezelf te kunnen blijven en met aandacht in het hier en nu te leven.
Aandacht voor mezelf is het grootste cadeau wat ik mezelf heb gegeven.
De aandachttraining had ik in mijn jeugd graag gevolgd. Kinderen leer ik deze vaardigheden zodat ze hier de rest van hun leven iets aan zullen hebben.

HERKENT U ÉÉN OF MEERDERE SITUATIES
Heeft uw kind moeite om zich te concentreren.
Komt het moeilijk in slaap.
Last van angsten
Weinig zelfvertrouwen
Een negatief zelfbeeld
Piekert veel over wat er mis kan gaan.
Wilt alles goed doen en mag geen fouten maken van zichzelf.
Heeft moeite met het omgaan van emoties
Maakt zich zorgen om wat anderen van haar/ hem vinden

Laat uw kind dan deelnemen aan de mindfulness training Aandacht werkt Methode Eline Snel.
Kinderen zonder specifieke klachten zijn net zo welkom. Elk kind vindt het fijn om tot rust te komen en op zich zelf te vertrouwen.


Wat kunnen de kinderen leren van de Aandachttraining

* Ontspannen ,ze leren een vol hoofd met gedachten tot rust te brengen.

* Grenzen beter aanvoelen en ermee leren omgaan.

• Concentreren en merken als ze dit doen te stoppen met doorgaan en te zitten “met de aandacht van een kikker” leren kinderen snel te schakelen tussen ‘doen’ en ‘niet doen’ . Merken wanneer je afgeleid bent en weten hoe je terug kunt keren is de basis van elke concentratie.

* Benoemen en begrijpen van emoties en gedachtenprocessen, zoals angst, woede, verdriet en piekeren. Door emoties en gedachten te accepteren en er ruimte voor te maken ontstaat een kleine afstand. Precies genoeg om niet meegesleept te worden door die gevoelens of ze te negeren. Hierdoor ontstaat rust en harmonie.

• Aanwezig te zijn in het NU. Ook als er spannende dingen te wachten staan of als er nare dingen gebeurd zijn. NU is het oké. Het leert kinderen minder in het verleden of de toekomst te zijn met hun gedachten maar in dit moment.

• Zelfvertrouwen te hebben, door het leren loslaten van oordelen over de eigen gedachten en emoties.

• Het geheugen te verbeteren, door de aandacht te richten op wat je NU doet (via concentratie) dringen dingen beter door en kun je je beter herinneren wat je geleerd hebt.

• Aardiger te zijn voor zichzelf en anderen, begrip voor eigen standpunten of kwetsbaarheden en die van anderen neemt toe. Het afwijzen van gevoelens of standpunten neemt af. Door compassie en oefenen in aardig zijn merken kinderen hoe groot de waarde van mildheid is. Door bewust wording van deze kwaliteiten neemt pestgedrag af. En acceptatie van verschillen neemt toe.

Je leert dit door het doen van allerlei oefeningen. Bijvoorbeeld eenvoudige bewegingsoefeningen, oefenen om zo stil te zitten als een kikker en oefeningen om beter te merken wat je in je lijf voelt of waar je hoofd vol mee zit. Ook luister je naar verhalen die te maken hebben met het onderwerp waar het die keer over gaat.


Hoe lang duurt een cursus mindfulness

Je komt 8 keer naar de cursus (elke week op een vaste dag en tijd). Je kunt de cursus samen met een kleine groep andere kinderen volgen of alleen.
Daarnaast oefen je elke dag ongeveer 10 minuten thuis. Je kunt dit alleen doen of samen met je ouder(s).
De kosten van de training bedraagt €160,- inclusief btw, het boek met cd Stilzitten als een kikker, 8 lessen en 1 herhalingsles , werkboekje en een kennismakingsgesprek.

De groep bestaat uit max 5 kinderen hierdoor krijgt iedereen de aandacht.

Aanmelden kan via de mail info@geluk-ik.nl

,